Rozdział I — Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Rodzinom „AMICI”, zwane dalej Stowarzyszeniem posiada osobowość prawną..
§ 2
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 3
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej zaś siedziba władz mieści się w Poznaniu. Dla właściwego realizowania swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
- Stowarzyszenie zabrania:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”
- przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu stowarzyszenia
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 5
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
Rozdział II — Cele i sposoby działania
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
- Pomoc dzieciom ze szczególnymi potrzebami emocjonalnymi w celu ochrony ich przed patologią i uzależnieniami,
- Oddziaływanie profilaktyczne zwiększające kompetencje wychowawcze rodziców.
- Wspieranie rodzin dysfunkcyjnych w podejmowaniu przez nie obowiązków wobec dziecka,
- Wsparcie rozwoju społecznego, poznawczego oraz uzdolnień dziecka.
- Popieranie inicjatyw społecznych i innych działań zbieżnych z działalnością statutową stowarzyszenia,
- Budowanie wzajemnych więzi międzyludzkich,
- Rozwój świadomości obywatelskiej w zakresie działalności statutowej stowarzyszenia.
- Działalność sportowa i rekreacyjna,
- Działalność kulturalna i artystyczna.
§ 8
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez
- W zakresie socjoterapii:
- projektowanie, organizowanie i prowadzenie pomocy terapeutycznej dla dzieci
- stworzenie dzieciom warunków do prawidłowego funkcjonowania społecznego
- psychoedukacja
- Pracę opiekuńczo wychowawcza z dziećmi w celu zapewnienia im odpowiednich warunków rozwoju, a w szczególności:
- tworzenie bazy lokalowej „ŚWIETLICA JAK DOM”
- zabezpieczanie im podczas zajęć podstawowych potrzeb życiowych
- pomoc w realizacji obowiązków szkolnych
- rozwijanie uzdolnień i umiejętności poprzez motywowanie do kreatywności
- Prowadzenie zajęć warsztatowych, treningowych i indywidualnych dla rodziców
- Doradztwo w sprawach kryzysowych i problemowych
- Współpraca z instytucjami;
- szkoły
- poradnie specjalistyczne
- Opieka Społeczna
- policja
- sąd
- Tworzenie projektów i programów w celu jednoczenia się inicjatyw na rzecz rodzin różnych instytucji zajmujących się pomocą
- Podejmowanie ścisłej współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami i przedsiębiorstwami zajmującymi się działalnością zbieżną z celami stowarzyszenia.
- Współpraca z organami władzy samorządowo – rządowej.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność pożytku publicznego w zakresie pomocy społecznej (psychologiczno- pedagogicznej i prawnej) rodzinom, a w szczególności dzieciom będącym w trudnej sytuacji życiowej, poprzez:
- Pomoc dzieciom ze szczególnymi potrzebami emocjonalnymi w celu ochrony ich przed patologią i uzależnieniami,
- Oddziaływanie profilaktyczne zwiększające kompetencje wychowawcze rodziców.
- Wspieranie rodzin dysfunkcyjnych w podejmowaniu przez nie obowiązków wobec dziecka,
- Wsparcie rozwoju społecznego, poznawczego oraz uzdolnień dziecka,
- Udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach.
- Działalność sportową i rekreacyjną
- Działalność kulturalną i artystyczną
- Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność pożytku publicznego jest prowadzona jako działalność nieodpłatna i odpłatna z przeznaczeniem na działalność statutową Stowarzyszenia.
§ 9
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III — Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 11
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Stowarzyszenie może również nadawać tytuł członka honorowego. Członkiem honorowym może zostać osoba, która położyła wybitne zasługi w zakresie pomocy dzieciom i rodzinom oraz dla rozwoju stowarzyszenia. Godność tę nadaje Zarząd na wniosek co najmniej pięciu członków stowarzyszenia. Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku płacenia składek.
§ 13
- Członek zwyczajny ma prawo do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
- zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia,
- zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o skreśleniu z listy członków,
- korzystać z majątku stowarzyszenia na uzgodnionych zasadach,
- korzystać ze świadczeń wynikających z działalności stowarzyszenia,
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- uczestniczyć w pracy stowarzyszenia i realizacji jego celów statutowych,
- przyczyniać się do wzrostu, roli i znaczenia Stowarzyszenia,
- dbać o jego dobre imię.
§ 14
- Członek wspierający, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, ma prawo:
- brać udział w pracach stowarzyszenia i używać jego znaku na prawach określonych przez Zarząd,
- korzystać z opinii i rekomendacji stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w statutowych władzach Stowarzyszenia.
- Członek wspierający posiada obowiązki określone w § 13 ust. 2 pkt. 1, 4, 5.
- Członek wspierający zobowiązany jest realizować zadeklarowane świadczenia na rzecz stowarzyszenia.
§ 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 12 miesięcy,
- wykluczenia ze Stowarzyszenia w razie stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień, uchwał i regulaminów obowiązujących w Stowarzyszeniu.
- W przypadku określonym w ust. 1 pkt 4 orzeka Zarząd podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 3.
Rozdział IV — Organy Stowarzyszenia
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
§ 17
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania Członków.
- Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut stanowi inaczej.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 18
W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nieobsadzone stanowisko.
Walne Zebranie Członków
§ 19
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym – członkowie wspierający.
§ 20
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, w terminie do 30 czerwca.
- Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, sekretarz, członkowie.
- Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych członków na okres jednego roku spośród członków Stowarzyszenia, nie wchodzących w skład Zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach:
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- 30% członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na trzy dni przed terminem zebrania.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
§ 21
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- uchwalenie statutu i jego zmian,
- uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- zatwierdzanie budżetu stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
Zarząd
§ 22
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z trzech do pięciu członków. W skład Zarządu wchodzą: Prezes Wiceprezes i członkowie.
- Każdy członek zarządu składa oświadczenie o spełnieniu ustawowych wymogów dotyczących członkostwa, tj: oświadczenie członka zarządu o niekaralności (zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 pkt 5 oraz art. 23 Ustawy z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.))
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są w razie potrzeby przez Prezesa, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące
§ 23
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
- ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości i zasad opłacania składek członkowskich i innych opłat oraz ulg i zwolnień od tych składek i opłat,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania jednorazowych zobowiązań przekraczających kwotę 20 000 zł, a jednorazowe decyzje poniżej tej kwoty podejmuje Prezes Zarządu.
- powoływanie stałych i doraźnych komisji i zespołów oraz określanie ich zadań,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- organizowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
Komisja Rewizyjna
§ 24
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością, niezależnym od Zarządu i niepodlegającym mu w zakresie wykonywanej kontroli wewnętrznej
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków, którzy:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
- zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium władzom Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
§ 26
Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 27
W przypadkach określonych w § 25 pkt 2, 3 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
Rozdział V — Majątek i fundusze
§ 28
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 29
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochodów z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia)
- dochody z ofiarności publicznej,
- dochody z nieruchomości i ruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowiących własność lub będących w użytkowaniu stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 30
- Dla ważności oświadczenia woli, jak również wszelkich pism w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wystarczająca jest reprezentacja jednoosobowa w osobie Prezesa Zarządu lub jeśli jednorazowe zobowiązanie finansowe przekracza kwotę 20 000 zł, to wymagana jest reprezentacja łączna Prezesa i Członka Zarządu.
- Dla ważności innych dokumentów wymagany jest podpis Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa.
Rozdział VI — Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 31
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).